tuija.suistomaa@live.fi
Uusin teksti ensimmäisenä tervetuloa-jälkeen!
699
10.05.2025
SKUMPPAPOMO
Yleensä juhlitaan onnistumisia ja voitokkaita ihmisiä ja asioita. Joillakin käy huonompi tuuri, että juhlivat, kun pääsevät eroon. HUSsin onni on Kelan kaameus mitä lehtitietoihin tulee. Hyvä pomo on sellainen aarre, että häntä kannattaa kiittää vielä silloin, kun hän on ohjaimissa. Parempi hyvä pomo paikan päällä kuin kymmenen epämääräistä tulokasta rekrytointiosastolla. Arvotaan uusi pomo ja hänestä kehkeytyvä työntekijöiden kohtalo.
Pelottava pomo ei ehkä olekaan sellainen, joka nauttii joo joo työntekijöistä, nöyrästä nuoleskelusta ja kaiken kunnian antamisesta tai ainakin jakamisesta hänen kanssaan. Tämä kaikki on läpinäkyvää ja arvostuksen puutteesta kärsii vain itse pomo. Pelottava pakkaus on sellainen pomo, joka tekee asiasta kuin asiasta arvovaltakysymyksen. Minä määrään, koska voin! Ihan sama olenko oikeassa vai väärässä – päätökseni pitää pulinoista huolimatta. Valta se on joka vaikuttaa! Toiset kestävät sitä esimerkillisesti. Toisten pään valta sekoittaa ja varsinkin pelko vallan menettämisestä. Huono pomo on aina puolustuskannalla oman vallanhalunsa kanssa. Säälittävimmillään asiat hoituvat niin, että alainen saa pomonsa luulemaan keksineensä kaikki hyvät ideat itse. Mitäs tuosta. Silloinhan pääsemme tavoitteeseen – hyvin asioiden tekemiseen koko yhteisön hyödyksi.
Ei sellainen pomo ole paha, joka puhuu ja sanoo suoraan. Avoimessa työyhteisössä pitääkin tehdä niin. Mutta tarinan toinen puoli on se seikka, että pomonkin on kestettävä palautetta työntekijöiltään. Jos ei voi sanoa potkujen pelossa – työilmapiiri on kuolettava ja tappaa kaiken luovuuden ja yrittämisen.
Se, joka tahtoo olla suurin ja merkittävin – olkoon kaikkien palvelija. Jopa on läksy pomojen opittavaksi. Pomon tärkein tarkoitus on mahdollistaa työyhteisön työn tekeminen mahdollisimman hyväksi resursseineen päivineen. Aika hyvä kättä pitempi neuvo on yhtä moitetta kohtaan kolme kiitosta. Huolta pitävä pomo on henkilö, joka ottaaa vastuun myös siitä, että tilauskanta ja toimitusvarmuus tulevat hoidetuiksi. Jos tuotamme koulutusta, pidämme yllä tervettä työilmapiiriä niin opettajia kuin oppilaitakin kohtaa. Ei suosita eikä sysitä perusteetta eikä ainakaaan selän takana. Pomon päivän paras kysymys olkoon: miten voin auttaa sinua tavoitteiden saavuttamisessa. Työhyvinvointi ei voi olla E-passin varassa eikä yhden toimintapäivän viettämisessä. Pomon kuuluu tuottaa työhyvinvointia tasapuolisesti kaikille osallisille. Onhan pomollakin usein esimies, jolta hän saa vastaavasti saman palvelun. Ja ellei ole, on luutavammin kuitenhin nainen, joka seisoo jokaisen menestyvän miehen rinnalla.
Tarvitsemme työnohjauksellista asiakaspalvelun osaamista. Asiakas ei tule vain yhteisön ulkopuolelta. Työtoveri on monesti sisäinen asiakas, kun hoidetaan organisaation hommia. Mitä stressaavampi työyhteisö ja työ sitä suuremmassa määrin tarvitaan tämän ymmärtämistä: hei, voinko minä mitenkään auttaa sinua! Työhyvinvointia voisikin lisätä teepaita, jossa lukee rohkaisevat sanat: olkapäätä tarjolla!