Vastine Savon Sanomien tekstiin liberaaliteologiasta.



Ystävällisesti emerituspiispalle!

Laitan oheen Savon Sanomien lukijalta-palstalle lähettämäni tekstin. Välillä on vaikeaa saada asiaansa esille, mutta jos teksti julkaistaan, on asiallista, että te myös saatte sen.



RIEKKINEN HÄRNÄÄ JA SPONG HUIJAA

Emerituspiispalle kotitalousopettajalta. Arvoisa Wille Riekkinen. Kiitän Kaikkivaltiasta Jumalaa siitä, että evankeliumin matkalle laittajat eivät olleet kirjaviisaita vaan vaikkapa vain tavallisia kalastajia. Tiedämme, että kirjanoppineet ovat alttiita ostetuille tutkimuksille silloin ja nyt. Paholaiselta saatava palkka on kunnia ja maine ja monelle se on arvokkaampaa kuin taloudellinen hyöty.


Nostan emerituspiispalle hattua. Harvalla meistä on uskallusta laittaa oma elämäntyönsä vaakalaudalle esittelemällä Jeesusta spongilaisittain vain henki-ihmisenä, sillä onhan varmaan totta, että palveluvuosinaan emerituspiispakin on kastanut ja siunannut haudan lepoon ihmisiä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


Jeesuksen rinnalla eläneet miehet ja naiset kertoivat vain sen, minkä olivat nähneet, kuulleet ja kokeneet. Niin on myös tänä päivänä. Emerituspiispa on ihan varmasti tietoinen siitä, että Sanaa voi tutkia ja repostella tieteellisesti miten paljon tahansa. Jumalan Sana avautuu vasta Pyhän Hengen vaikutuksesta. Koskapa meihin vaikuttavat lukuiset asiat ja ambitiot – jää tilaa tulkinnoille ja tulkintojen tulkinnoille. Mutta perusta kestää, kulmakivi ja kompastuskivi Jeesus Kristus.


Nyt on uutisoitu, että Raamattu ei ole mitään alkuperäistä, onpahan vain erilaisten ihmisten eri aikoina tehtyjä muistiinpanoja ja raapustuksia. Samalla tiede opettaa, että olemme lilluneet alkulimasta tai pamauksesta matkallemme ilman tarkoitusta ja päämäärää. Mutta tieto lisääntyy ja kokemus karttuu. Saattaa käydä niin, että moni joutuu toivomaan sanottavansa sanomattomaksi.


Emerituspiispa sanoo uskovansa, vaikka hänellä on aivot. Niin sanon minäkin. Isän Jumalan, Pojan Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan Pyhän Hengen todellisuus on tässä ja nyt. Kalastajien tavoin meistä moni voi todistaa nähneensä, kuulleensa ja kokeneensa ja jakaneensa sen tähden maailman pilkan. Totisesti tulen ennen opitulla toimeen, sillä Jumala on sama eilen, tänään ja huomennakin!


Tuija Suistomaa