tuija.suistomaa@live.fi
Uusin teksti ensimmäisenä tervetuloa-jälkeen!
Lähetetty mielipidetekstinä Helsingin Sanomat, Savon Sanomat ja Iltalehti.
565
02.11.2024
VANHAN OPETTAJAN KÄNNYKKÄVEISU
Opetusministeriö ja lopulta koko eduskunta käyttää arvokasta työaikaa laatiakseen
lain kännykkäkiellosta oppilaitoksissa. Lain sisältö on yhä epäselvä ja sen takia uskon myös
soveltamisala. Peruskoulu on selkeä kohde, mutta entä ammattikoulut ja korkeakoulut
aina aikuisopiskelijoihin asti!
Lailla pyritään ymmärtääkseni antamaan opetushenkilöstölle tuki ja oikeutus lopettaa
tai vähentää kännyköiden käyttämistä opetustilanteissa. Laki on lapselle ja nuorelle
täysin abstrakti asia arjessa. Miten se voisi ohjata käyttäytymistä ja varsinkin silloin, kun
ohjattavat eivät osaa aina edes lukea.
Auktoriteetin on tultava lähempää oppilaitoksen omista käytänteistä. Koulun järjestyssäännöt
on tarkoitettu juuri tällaisiin tilanteisiin. Ellei koulu saa lapsia kuriin itse, ei siinä auta
myöskään laki. Järjestyssäännöt ovat myös riittävä selkänoja opettajan työhön: tässä koulussa
toimitaan tällä tavalla.
Oppilaitoksen opetushenkilöstön on oltava esimerkki asiallisesta kännykän käyttämisestä.
Oppilaiden vanhemmat on sitoutettava kännykkäsääntöihin niin, että hekään eivät viesti
lapselle kouluun muuta kuin erittäin välttämättömissä asioissa.
Uusien asioiden mukaansa tuomia ongelmia ei jatkossakaan voi laittaa lailla kuntoon:
eduskunta ei sitten muuta tekisikään; onhan jo tekoäly itsessään huikea haaste.
On palautettava oppilaitosten ja opettajien auktoriteetti. Lapsille tulee täyskiellon
sijaan opettaa kännykän käytön hyvät tavat. Meillä on lukuisia aikuisia, jotka käyttävät
kännykkäänsä epäasiallisesti ja surkean epäsosiaalisesti. Koko kansa tarvitsee ryhtiliikkeen!
Elleivät kännykät pysy oppituntien aikana repuissa, voi opettaja poistaa oppilaan luokasta ja
vaatia häntä suorittamaan ohittamansa opinnot koulun jälkeen. Tätä ei taatusti tarvitse toistaa
montaa kertaa. Kovempina keinoina suosittelisin kännykän jättämistä rehtorin kansliaan tai
kuraattorin suorittamia kotikäyntejä keskustelun virittämiseksi vanhempien kanssa. Siitä sitten
normaalirangaistuksia järjestyssääntöjen mukaan. Olemme antaneet niin paljon löysää, että
hyvän käytöksen palauttaminen vaatii vähän aikaa lisäpanostuksia. Opettajan auktoriteetti
on avainkysymys - eikä se palaudu lailla vaan tavallisella arkityöllä, jota työtoverit ja esimies
tukevat.
Meidän on myös huomioitava oppilaiden kännykkäriippuvuus! Tiedämme, että monille
vähäinenkin kännykätön aika aiheuttaa levottomuutta ja ahdistusta. Miten siis toimimme
tämän ongelman kanssa, että opetustilanteet eivät kärjisty nyrkkirysyksi. Tämä vaara eskaloituu
varsinkin silloin, kun kännyköitä ei saa käyttää edes välituntien aikana. Puhelin on lapsille myös
turvalaite. Auttaa, kun tietää, että saan yhteyden vanhempiin, milloin tarvitsen. Puhelimien
kerääminen ja niissä tilanteissa laitteiden rikkoutuminen tai niiden varastaminen on tosi
ongelmallista selvitettävää: kuka korvaa, milloin ja mitä.
Ei ole muuta järkevää ja kestävää tietä kuin kasvattajien auktoriteetin palauttaminen ja
sen ottaminen takaisin omalle paikalleen. Voimainvääntö kännyköiden kanssa saattaa
tuoda senkin siunauksen, että muu järjestyksen pitäminen onnistuu jatkossa paremmin.
Oppilaiden on koettava käytännössä, että nalkutus ei ole pelkkää puhetta. Ohjeiden noudattamatta
jättämisestä on seuraamuksia, joita käsitellään myös vanhempien kanssa. Kännykän käyttö
opetustilanteissa ei ole yksityisasia!