tuija.suistomaa@live.fi
Uusin teksti ensimmäisenä tervetuloa-jälkeen!
620
08.01.2025
KULTTUURIN KAIKUJA
Savolaisille on naurettu ja heitä on pilkattu kautta aikojen. Puhheen lupsakkuus antaa aineksia sellaisille ajatuksille, että tyhmä mikä tyhmä. Mutta savolainenpa vastaa metkalla mitalla: se jättää vastuun aina kuulijalle ja luistaa epämiellyttävistä jälkiseuraamuksista. Voipihan se olla niinniin ja voipihan se olla olemattakin! Jos siis nyt alkuun kysyn, että suapko sannoo, riippuu kokonaan keskustelun tunnetilasta ja intonaatiosta mistä loppujen lopuksi on kysymys. Kysyjä voi tivata, että tuleeko sitä puhetta nyt just vai ei. Rauhallisemmissa merkeissä kysyjä voi myös varovasti esittää kysymyksen, että voinko sanoa tähän jotakin – siis tasan tarkkaan samoilla sanoilla. Valitsen jälkimmäisen vaihtoehdon:
Meistä on tullut oikeita hienohelmoja ja briljeeraajia. Emme sano, että kynämakaroni suomeksi, vaan toistelemme penne italiaksi. Savolaisilla sitä vasta onkin kielitajua: omasta kielestä kielkiäryleitä ja ulkomaisista yhtä ja toista siroteltuna sinne tänne – ja vielä lisäksi hyvä yleiskieli, jos sille päälle sattuu. Ollaan siis kielihenkilöitä muussakin kuin lusikan nuolemisessa!
Tämä johdanto tuli laadituksi sille ällistyttävälle tiedolle, että joku pistää Afrikan tähden ihan ranttaliksi. Vai että antaa ihan väärän kuvan paikallisista ihmisistä kaislahameissaan. Ei suomalaismieskään enää kulje mälli poskessa syljeskellen karvareuhka päässä – apua, vai kuljeskeleeko sittenkin. Kekkosellakin oli hirmuisen iso karvahattu. Poistetaanko Kekkonen. Kuka kulttuurista oikein nolostuu. Nolostuvatko paikalliset ihmiset vai nauttivatko menneen ajan hyvistä hetkistä. Ja mikä ihmeen tarve eurooppalaisilla on holhota koko maailmaa. Elleivät afrikkalaiset itse sano, että tämä tuntuu pahalta – annetaan asian olla ja pidetään osa kulttuurihistoriaa vaikka vain tavallisessa lautapelissä. Jatkossa teeskentelijöiden ja tärkeilijöiden listalle on joutumassa Peppi Pitkätossu. Ovatko valittajat kenkätehtailijoita vai huolestuneita sosiaalityöntekijöitä. Olen kyllä ihan varma, että Peppi ei ole jättänyt ainuttakaan traumaa niihin lapsiin, jotka ovat häneen tutustuneet. Tällä on seuraamuksensa. Vaikka muumit ovat meille vientituote, suosittelen harkintaa niidenkin hylkäämiseksi. Ryhdytäänkö miettimään miksi.
Historian havina ja menneet ajat ja tavat ovat rikkaus. Niillä on oma paikkansa elämässä, vaikka nyt ovat ihan toisenlaiset olot ja ajatukset.
Ei kulttuuria voi eikä saa siivota pois näkyvistä. Historia toistaa itseään ja antaa perspektiiviä. Jos nyt poistamisen tielle ryhdytään – varokaa savolaiset. Tällä heimolla on naurukulttuurissamme niin paljon poistettavaa, että on yksinkertaisinta heittää koko sakki olemassaolon unholaan. Mittee oot mieltä?