tuija.suistomaa@live.fi
Uusin teksti ensimmäisenä tervetuloa-jälkeen!
405
15.02.2024
SEKSUAALISTA INFORMAATIOVÄKIVALTAA
Hyvinkääläinen terveyskasvatuksen opettaja peräänkuulutti, että sateenkaariseksistä pitäisi puhua jo viidesluokkalaisille, (Iltalehti 15.02.2024). Tässä lienee sellainen ajatuskömmähdys, että tässä valtakunnassa voisi kukaan päästä pakoon jatkuvaa tietotulvaa sukupuolivähemmistöistä.
Aikamme lapset osaavat etsiä tietoa googlesta jos osaavat mennä pornosivuillekin. Tiedon puute ei ole peruste aikaistetun vähemmistöseksuaalisuuden opettamiselle. Me elämme jo tässä asiassa. Jos sateenkaarilippu tai joku muu asia ihmetyttää, voi aina kysyä asiaa opettajalta, vanhemmilta, terkkarilta tai kuraattorilta tai tutulta ja turvalliselta aikuiselta.
Asiaan kantaa ottanut seksuaaliterapeutti haluaisi valistuksen alkavan jo ennen lapsen syntymää. Hän on oikeassa. Odotusaika ja vanhempien seksuaalisuus opettavat lasta näissä asioissa pelkästään jo tunneilmapiirin ansiosta. Hellyys antaa kuvan hyväksynnästä kaikenlaisille ihmisille! Ja vaihe vaiheelta asiasisällöt lisääntyvät, kun perheessä vierailee ystäviä, joilla on vaikkapa kaksi isää tai äitiä. Pysyvin oppi tulee elämällä, ei opettamalla! Sukupuolikasvatuksen kasvurauha on kuitenkin otettava huomioon. Terveystiedon tunnit ja seksiopetus, niin kuin nuoret sitä usein kutsuvat, ovat koulun odotetuin opetuskokonaisuus. Meillä on valmis supermotivaatio, kunhan osaisimme käyttää sen sellaiseen opetukseen, joka ei unohda mielen ja ihmissuhteiden huipputärkeää osaa tässä asiassa. Väärin suunnattu ja suunniteltu seksuaaliopetus voi vahingoittaa yhtä paljon kuin sen asiallinen antamatta jättäminenkin. Lisätään siis keskustelua.
Suomessa sukupuolisuhteen suojaikärajat ovat 16 ja 18 vuotta. Ne suojaavat seksuaalisilta teoilta varsinkin hyväksikäytön suhteen. Tarkoitus ei ole rajoittaa lasten ja nuorten keskinäistä seurustelua. Emme voi korostaa liikaa, että meissä jokaisessa on alueita, joita voi koskettaa vain, kun on saanut siihen luvan. Opetusurani vaikein tehtävä oli hoitaa seiskaluokkalaisen pojan ongelmaa: ope mitä minä teen, kun kaveri vaatii koskettelua aina kun se tulee meille. Minä haluaisin pelata! Tämä tapahtuma on pakottanut minut miettimään, mistä kaikesta me emme huomaa kantaa huolta ja puhua.