tuija.suistomaa@live.fi
Uusin teksti ensimmäisenä tervetuloa-jälkeen!

927
14.05.2026
PÄÄTÖNTÄvalta
Kuka saa päättää lopullisesti ja neuvottelematta, jos niikseen tulee! Sopii toivoa, että vallankäyttäjä ei tee päättömiä valintoja vallanhuumassaan. Siitä eivät kärsi vain ne kansalaiset, jotka vallan antoivat. Siitä kärsivät kaikki! Oli miten oli: kirjoitusvirheestäni syntyi suomenkieleen uusi sana, jolla on merkitystä jo heti kättelyssä. Jospa vain jokainen miettisi, ovatko tekemäni päätökset päätöntävaltaa vai hyvin ajateltu ja hyvin tehty.
Tässä hipsivässä Helatorstain sateessa mietin, mitä suomalaisissa kodeissa tiedetään tästä päivästä ja mitä siitä ajatellaan, jos yhtään mitään. Veikkaanpa, että vapaa keskellä viikkoa kiittää pitempiä aamu-unia ja sitä rataa. Ja vaikka itse tiedän päivän merkityksen, en osaa sanoa, miten sitä tulisi viettää. Luulen, että pitävät jumalanpalveluksia, mutta muuten. Itse haaveilin, että jos paistaisi, sitä, tätä ja tuota pihalla. Ja mitä voi loukkaamatta niitä ihmisiä, jotka nukkuvat pitkään tai haluavat juhlistaa arkipyhää.
Helatorstaina muistellaan tosiasiaa siitä, että maanpäällisen elämäsä ja ristiinnaulitsemisen jälkeen – Jeesus astui takaisin taivaaseen Isän oikealle puolelle. Sehän sanotaan kyllin selkeästi luterilaisessa uskontunnnustuksessa, jos muistamme sen. Jeesus tulee tuomitsemaan elävät ja kuolleet siinä taivaallisessa aikataulussa, jonka vain Isä ja Poika tietävät. Galilean miehet todistivat omin silmin taivaaseen nousemista. Ja heille sanottiin, että mitäs ihmettelette siinä – Jeesus palaa takaisin samalla tavalla, kun nyt näitte Hänen lähtevän. Mutta Jeesus ei jättänyt meitä kuin nalleja kalliolle. Hän lupasi ja piti sanansa myös: lähettää meille Puolustajan Pyhän Hengen, joka neuvoo ja auttaa. Pyhä Henki on Jumalan Henki. Vanhassa kouluvirressä moni on laulanut, että Totuuden henki, johda sinä meitä.
Itselleni on merkityksellistä tieto siitä, että Jeesus palaa. Ja jos nyt alkaisin arvella, miten ja milloin, joutuisin suohon kaulaani myöten. Ensin pitäisi selvittää, mitä takaisin tulemisella oikeastaan tarkoitetaan. Sitä ei saisi sotkea muihin Jeesuksen lopunajan liikkeisiin. Ehkä Helatorstai muistuttaa meitä siitä, että tulee päivä, jolloin maailma järkkyy ja Jeesus tulee näkyvästi takaisin valmistelemaan meille tuhatvuotista rauhanvaltakuntaa. Toisaalta toiset ajattelevat, että myös uskovien tempaaminen taivaaseen Jeesuksen ja seurakunnan hääaterialle on myös eräänlainen takaisin tuleminen Häntä kohtaamaan. Tämä asia tapahtuu tiekartassa aikaisemmin kuin tuo toinen ja lopullinen tuleminen. Minä en tiedä enkä osaa varmuudella sanoa. Ja kun tähän vielä lisätään erimielisyydet siitä, miten kolmen ja puolen vuoden vaivanajat liittyvät tapahtumiin – ollaan elämää suurempien salaisuuksien äärellä. Kyllä Raamattu kertoo, mutta Jumalan on poistettava peite silmiltämme samalla tavalla kuin israelilaisilta. Jumalallisen tiedon varassa voimme sitten sanoa: Tule Herra Jeesus!
No mitäs sitten. Helatorstain häkellyttävä sanoma ja tiedon ja käsittämisen puute. Taidan laittaa kahvin tulelle. Ihan tosissaan – minulle Helatorstai tarkoittaa valmiina olemista tapahtuivatpa Jumalan suuret suunnitelmat missä järjestyksessä tahansa.
Valmiina oleminen tarkoittaa henkilökohtaista yhteistyö- ja avunantosopimusta Herrani ja Vapahtajani kanssa tässä ja nyt. Emme juuri ole keskustelleet lopunajoista, sillä asianosaisella on ollut niin kovia aikoja, että niistä on pitänyt puhua ensin. Muttta Herran kohtaaminen tulee jokaisen kohdalle ja lopullinen tuomion luku toisille kauhuksi, toisille ikuiseksi iloksi. Kaikella sillä, mitä Jumala on minulle antanut, pyydän päästä sinne ilopuolelle. Tämä tarkoittaa sitä, että Ilmestyskirja ei välttämättä ehdi määrittää elämäni kulkua. Voi käydä niin, että sairauden takia tai tapaturmaisesti kohtaankin Herrani äkkiarvaamatta. Olenko siis valmis! Kyllä olen, riipunhan Jeesuksen sovituskuolemassa kiinni kuin hengellisessä pelastusrenkaassa. Itse en voi, mutta Jeesus voi kaiken.
Muisttatteko mainoksen, kesäsellaisen: että yhdestä en luovu. Siinä puhuttiin Turun sinapista. Minulle merkityksellisintä ja kaiken perusta on hyvät puhevälit ja pelastussopimus Herrani ja Vapahtajani kanssa. Tällä tarkoitan Isää Jumalaa, Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta ja Pyhää Henkeä. Minä olen syntinen ja tarvitsen pelastusta ja apua. Hän on Kaikkivaltias ja aina luvannut auttaa minua! Tähän kuuluvat Helatorstainkin tapahtumat, vaikka en osaisikaan viettää niitä. Minulle jokainen päivä on Jumalan päivä – eikä päivääkään ilman Häntä.