936

30.05.2026

MUTKISTAMISMAHDOLLISUUS


Aina on mahdollista mutkistaa ja hankaloittaa. Pykäliiin vetoaminen, vaikka ne velvoittavia eivät olisikaan – on aina verraton mahdollisuus hidastaa. Tai että meillä on tällainen käytäntö! Vallankäytön inhottavimpia muotoja on vedota yleiseen käytäntöön tai sääntöön, jota terveellä järjellä ei voi vaatia toteutettavaksi.


Katsoin tienvieripusikko sillä silmällä. Ja ihan piti ihastuksesta huokaista. Vuorimäntyjen, rikkakasvien ja villiintyneiden vaahteranlatvuksien sekaan oli vaivihkaa ja pikkuhiljaa kasvanut pitkä orapihlajan oksa. Vasta, kun se lehautti esiin valkeat kukkansa – tuli se myös huomatuksi. Tässä nyt puntaroin, että annako palautetta vai kukinko valkeita kukkia. Lapsuudesta muistelen, että orapihlajaa sitten kukinnan jälkeen kutsuttiin paskamarja-pensaaksi. Marjat rokkaputkeen ja puhaltamalla pahaa aavistamattomia pommittamaan.


Olemme Terveystalon pitkäaikaisia ja paljon palveluja tarvitsevia asiakkaita. No, puhelinkonsultaatio äidin asiassa saa verenpaineeni nousemaan. Lääkäri on huippuhieno, mutta laskutuspalvelut tökkivät. Saimme kaksi laskua: täysin samansuuruista puhelinkonsultaatioista. Toisessa oli viitenumero, toisessa ei. Viitenumerollinen maksettiin asiallisesti. Ilmeisesti siitä toisesta ei ollut kenelläkään käsitystä. Terveystalo ilmoitti maksamattamasta laskusta, mutta kun sitä etsittiin omilta sivuilta, sitä ei ollut missäään. Ei maksamattomia laskuja! Kunnes Ropo otti ja lähetti karhun, puhelinkonsultaation verran ja heidän omat lisukkeensa päälle. Tätä sitten selvittämään, että mitä ihmettä.


Parin sähköpostin verran Terveystalon laskutuksen kanssa päädyttiin siihen, että en voi hoitaa äidin asiaa ilman valtakirjaa. Asiointi siirtyi salasivuille!Yritin selvittää, että viidenkympin lasku, jota yritän maksaa, ei liene sellainen lasku, että en voisi hoitaa sitä tuosta noin vain. Iäkäs äitini, jonka omaishoitaja olen, ei ymmärrä asiasta mitään, mutta hätääntyy kyllä. Karhulasku. Kamalaa! Miten minulle käy. Menetetyt yöunet ja hätäily, että mistäs minun piti huolissani ollakaan.


Ehei! Kirjoitin, että en aio kirjoittaa valtakirjaa, ottaa siitä kirjastolla kopioita, juosta kotiin ottamaan äidin allekirjoitusta kaikkine selityksineen. Sitten Heikki kuvaa valtakirjan ja siirtää sen salasivuille teille lähetettäväksi. Pääsen paremmille palkoille, kun maksan Terveystalolle puuttuvan tai jo kertaalleen maksetun laskun. Ropo tietysti vaatii perintäkulunsa. Jos ette tarkasta laskun maksutilaa, olkaa tarkastamatta. Maksan sen kuunvaihteen eläkkeestä ja keitän puuroa yhden ylimääräisen päivän verran. Täytyyhän terveysjätin saada omansa. Eikä heitä kukaan velvoita käyttämään tervettä järkeä. Miten minä asiaa hoitavana voisin mitenkään hyötyä tässä asiassa. Ja miten äidin tietosuojaturva voi vaarantua, kun asiasisältö on puhelinkeskustelun varassa. Jos varastaisin äidin rahoja – en kai lähettäisi niitä Terveystalolle. Jos tietosuoja liittyy puhelinkonsultaatioon, on kaikkien puhelinlaskujen suuruus tai pienuus tulevaisuudessa salasivujen arvoinen asia.


Ihan tässä mietin. Kun potilas soittaa vaikkapa terveyskeskuksesta aikaa lääkärille, tivataan napakasti, että minkä takia. Oletetaan ilman muuta, että ajantarvitsija kertoo seikkaperäisesti syyn – ja pakkohan se onkin, jos aikoo päästä puheille ilman kolmen kuukauden odotusaikaa. Huomasitteko, että sehän on jo kolmasosa vaikkapa koko raskausajasta! No, mistä aikaa antava oikeastaan tietää, onko soittaja se henkilö, joka sanoo olevansa. Hyvä ja pokkansa pitävä näyttelijä voi tilata minulle ajan vaikka urologilta. Ja miten itse voin tilata ajan äidilleni ilman valtakirjaa!


Juostaan siis mutkille. Kuka mutkistelee eniten! Monimutkistelija saa parhaat pisteet ja asiansa hoidetuksi. Ajattelin päättää kirjelmäni napakasti itsekin. Päädyin kuitenkin antamaan lukijalle mutkistelutoivotuksen. Totesin, että Savossa sanotaan tällaisissa tapauksissa, että pitäkää tunkkinne. Itse toivotan teille pelkästään hyvää kesää! Jos Terveystalon tiedostoissa on bitti poikittain, tulen vielä varmasti kohtaamaan tämän asian valtakirjalla tai ilman. Jope Ruonansuuta lainatakseni: huonohan se sellainen asiakas on, joka ei paria päällekkäislaskua maksa. Tästä ei puutu enää kuin sormenjälkivarmennin ja kuva silmän iiriksestä.