929

22.05.2026

JOTAIN RAJAA


Hullut pitävät halpana viisauden ja kurin! Herran pelko (kunnioittaminen ja totteleminen) on tiedon alku. Kyllä psalmista on oikeassa. Emme kunnioita Jumalaa: olemme siis eksyksissä tiedon alusta asti. Kuljemme valhetiedossa ja trendeissä. Tietokansa muuttuu tietäjäkansaksi! Kuri – se ei ole verbaalivaltaa eikä piiskaamista. Kaunis kuri asettaa aina rakkauden rajat. Nuorillekin rajat tuovat turvallisuudentunteen. Ei tarvitse vastata kaikesta vaikeasta liian varhain ja ihan vain itse!


Juu, jotain rajaa kaikille. Isomummolle laitettiin aita, että ei kaatua tusjahtaisi parissa rappusessa takapatiolle kaavaillessaan. Raja-aita, turva-aita – ehkäpä vain tuttavallisesti kaide, koska matka ei ole pitkä vaarasta turvaan asti. Pitäisi laatia raja Pohjois-Savon hyvinvointialueellekin. Kuulkaa, kun tähän asti on puhuttu vain terveyden raha-asioista, lienee syytä alkaa puhua myös tietämisen ja osaamisen tasosta. Tyttäreltäni murtui sormi. Sitä ei kipsattu eikä lastoitettu, vaan sidottiin vertaissormeen tukisiteillä. Tarkistuskäynnillä luutumisen suhteen siteet piti vaihtaa. Kipsipoli on sitä varten. Hoitaja tulee huoneeseen ja voivottaa, että ei ole ikinä hoitanut tälläisiä siteitä. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä! Potilas huolestuu, mutta ei jää tuleen makaamaan. Kuule, ensiksi tämä käsi on pestävä ja kuivattava huolellisesti. No, tuossa on vettä – vastaa hoitaja. Henriikka suorittaa pesun ja kuivauksen itse yksikätisenä melko tyylikkäästi. Mitäs sitten? No, tässähän näkyvät nyt painauman jäljet vanhoista siteistä, laitetaan uudet samoille paikoille! Miten nämä nyt oikein toimivat. Aloita tuosta ja tuosta ja itse voin hoidella sopivan kireyden. Tulos tietysti ratkaisee: sormi luutuu ja siteet saatiin. Mutta rahankierron täytyy kyllä muuttua. Potilasmaksuja on nyt roimasti nostettu ja hoidettavat joutuvat neuvomaan hoitajiaan. Tällä perusteellä lähetän napakan laskun hyvinvointialueelle kipsauskonsultaatiosta. Ei se maksa, joka osaa, vaan se, joka tarvitsee osaajan avun. Hiljaa mielessäni mietin, miten mahtaa sydänleikkauksessa. Pidetäänkö potilas valveilla, että voi tarpeen tullen puuttua tapahtumien kulkuun: tohtori hyvä, paas tarkistaen vielä se vierainen kammio.


Sitä sattuu ja tapahtuu, kun karkaa kirjoittamasta hellepäivien ajaksi. Sitä kiikussa mietin, miten ihmeessä äänensä saisi helläksi huononevien kuuloärsykkeiden osalta. Yritäpä sanoa kovalla äänellä, että olet ihana. Mitä kovempi ääni, sitä käskevemmältä se kuulostaa. Käskevyys on osoitus pienestä agressiivisuudesta. Ja jos oikein huono tuuri käy, huudosta huolimatta toinen kuulee vain käskyn: ole ihana. Apua!


Huolet ja harmit ovat kuin vieraslajit, jotka pyrkivät levittäytymään joka paikkaan. Haluan lohduttaa sinua psalmin 91 huomiolla. ”Et sinä pelkää yön kauhuja (pommit) etkä päivällä lentävää nuolta (droonit). Et ruttoa (ebola), joka pimeässä kulkee etkä kulkutautia (hanta), joka päiväsydännä häviötä tekee.”


”Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu. Sillä Sinä Herra olet minun turvani! Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi. Ei kohtaa sinua onnettomuus eikä vitsaus lähesty sinun majaasi!” Olethan ottanut, kun kerran tarjotaan: Korkeimman suojaksesi.